ماچا، آیا از چای سبز طبیعی هم قوی تر است؟

 

چای سبز یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در دنیا است.

این چای فواید مختلفی برای سلامتی مانند کاهش وزن و افزایش سلامت قلب دارد (1،2،3،4،5).

اما یکی از انواع چای سبز به نام ماچا حتی نسبت به چای های سبز معمولی نیز سالمتر است.

این چای نحوه رشد و آماده سازی متفاوتی نسبت به سایر چای های سبز دارد و از کل برگ برای درست کردن آن استفاده می شود.

اما آیا ماچا به همان خوبی که ادعا می شود هست؟ در این مقاله نگاهی دقیق به ماچا و اثرات آن برای سلامتی می اندازیم.

 ماچا چیست؟

ماچا و چای سبز معمولی هر دو از گیاه کاملیا سیننسیس به دست می آیند که گیاه بومی چین است.

اگرچه ماچا نسبت به چای سبز معمولی نحوه رشد متفاوتی دارد. بوته های این نوع از چای 20 تا 30 روز قبل از برداشت به وسیله پارچه های بزرگی پوشانده می شوند تا نور خورشید به طور مستقیم به آن ها برخورد نکند.

قرار گرفتن در سایه میزان کلروفیل را افزایش می دهد که این کار باعث می شود تا رنگ برگ ها سبزتر شود و میزان تولید آمینو اسیدها افزایش یابد.

پس از برداشت ساقه ها و رگبرگ ها از برگ جدا می شوند. سپس به وسیله آسیاب سنگی به پودر نرم و روشنی تبدیل می شوند که به عنوان ماچا شناخته می شود.

با مصرف چای ماچا به جای این که تنها آب جوشانده شده در برگ های گیاه را مصرف نمایید از کل برگ استفاده می کنید و به همین دلیل چای ماچا نسبت به چای معمولی غنی تر است. عمده این مواد شامل کافئین و آنتی اکسیدان ها می باشند.

یک فنجان از چای ماچا که با نصف قاشق چایخوری از پودر ماچا درست شده است به طور کلی دارای 35 میلی گرم کافئین می باشد. این مقدار کمی بیشتر از میزان کافئین یک فنجان معمولی است.

ماچا می تواند مزه علفی و تلخی داشته باشد و معمولا با شیرین کننده یا شیر مصرف می شود. استفاده از پودرماچا در اسموتی و کیک نیز معمول می باشد.

نتیجه گیری:
ماچا یک نوع از چای سبز پودر شده و با کیفیت بالا می باشد و میزان بیشتری از کافئین و آنتی اکسیدان را دارا می باشد.

چای ماچا چگونه درست می شود؟

ماچا نحوه آماده سازی متفاوتی نسبت به چای سبز معمولی دارد. چای سبز معمولی از برگ های خیس شده درست می شود در حالی که ماچا از برگ های خرد شده و کامل چای درست شده است.

این چای به طور معمول به روش سنتی ژاپنی درست می شود. درابتدا چای با یک قاشق از جنس بامبو برداشته و اندازه گیری می شود که به آن چاشاکو گفته می شود و به داخل یک کاسه گرم به اسم چاوان ریخته می شود.

آب گرم (با دمای 70 سلسیوس) به کاسه اضافه می شود. چای به وسیله ی یک هم زن بامبوی مخصوص هم زده می شود که به آن چیسن گفته می شود.هم زدن تا زمانی که ذرات چای در درون ظرف کاملا مخلوط شوند و کف در بالای کاسه تشکیل شود ادامه می یابد.

ماچا با چندین درجه غلظت می تواند ساخته شود:

استاندارد: بیشتر مردم یک قاشق چایخوری از پودرماچا را با دو اونس از آب داغ مخلوط می کنند.

اوسوچا(رقیق): در این مدل رقیق تر از چای ماچا نصف قاشق چایخوری ازماچا به همراه 3 یا 4 اونس از آب داغ استفاده می شود.

کویچا(غلیظ): این مدل غلیظ که برخی از اوقات در مراسم تشریفاتی چایخوری ژاپنی از آن استفاده می شود از دو قاشق چایخوری پودر ماچا با حدود یک اونس از آب داغ تشکیل شده است.در این چای هیچ کفی تشکیل نمی شود و نوع ماچای استفاده شده نیز باید کیفیت بالایی داشته باشد.

اگرچه، در نظر داشته باشید که شما به تمام این وسایل تجملاتی برای درست کردن یک فنجان چای ماچای خوب نیاز ندارید. یک فنجان، یک قاشق چایخوری و یک هم زن کوچک نیز کفایت می کند.

نتیجه گیری:
برای درست کردن ماچا یک قاشق چایخوری از پودر ماچا را با آب داغ ( و نه در حال جوشیدن ) مخلوط کنید. با استفاده از یک هم زن چای را کاملا هم بزنید تا یکدست شود و مقداری کف در بالای آن تشکیل شود.

 

فواید ماچا برای سلامتی:

به دلیل این که ماچا یکی از انواع چای سبز است تقریبا همان فواید برای سلامتی را دارد.

اگرچه ، به دلیل این که آنتی اکسیدان های موجود در چای ماچا بیشتر است یک فنجان از ماچا با سه فنجان از چای سبز معمولی از نظر آنتی اکسیدان برابری می کند.

مطالعات زیادی در مورد ماچا بر روی انسان ها صورت نگرفته است اما مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان می دهد که مصرف این چای ممکن است میزان ریسک ابتلا به نارسایی کلیه و کبد را کاهش دهد و میزان قند خون، تری گلیسیرید و کلسترول را کاهش دهد.(6)

همچنین به نظر می رسد که ماچا درمقابله با باکتری ها ویروس ها و قارچ ها موثر تر عمل می کند.(7)

در این جا فواید اصلی نوشیدن چای ماچا را بررسی می کنیم.

ماچا سرشار از آنتی اکسیدان هاست

آنتی اکسیدان های موجود در غذاها از تشکیل رادیکال ها در بدن شما جلوگیری به عمل می آورند و با این کار از سلول ها و بافت ها در مقابل خطرات محافظت می کنند.

ماچا دارای میزان زیادی آنتی اکسیدان مخصوصا کاتچین ها می باشد. قوی ترین کاتچین موجود در آن اپی گالوکاتچین گالات (ای جی سی جی)می باشد.

ای جی سی جی به طور گسترده مورد آزمایش قرار گرفته است. این ترکیب شیمیایی ضد التهاب است و به سلامت رگ های خونی کمک می کند، ترمیم سلول ها را سرعت می  بخشد و دارای فواید دیگری نیز می باشد.(8)

علاوه بر این ها چای های که از کل برگ برای درست کردن آن استفاده شده است دارای میزان بیشتری آنتی اکسیدان نسبت به چای های کیسه ای یا نوشیدنی های از قبل حاضر شده هستند.(9)

در یک مطالعه مشخص شد که ماچا نسبت به یک چای سبز کم کیفیت 137 برابر میزان آنتی اکسیدان بیشتری دارد و نسبت به چای های سبز با کیفیت بالای دیگر سه برابر آنتی اکسیدان بیشتری دارد.(10)

نتیجه گیری:
ماچا نسبت به انواع با کیفیت دیگر چای به میزان سه برابر آنتی اکسیدان بیشتری دارد.

نوشیدن چای ماچا ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد.

بیماری قلبی مهمترین علت مرگ در سرتاسر جهان است و عوامل خطر بسیاری وجود دارند که ممکن هستند بیماری قلبی را به وجود بیاورند.(11)

نوشیدن چای سبز ممکن است بر میزان کلسترول کل، کلسترول ال دی ال، تری گلیسیرید و میزان قند خون اثر مثبت بگذارد.(12،13،14)

علاوه بر این ها چای سبز ممکن است که بدن را در مقابل اکسایش ناشی از کلسترول ال دی ال ( که یکی از عوامل عمده در ایجاد امراض قلبی است محافظت نماید.(15،16)

مطالعات همچنین نشان می دهند که کسانی که چای سبز می نوشند نسبت به کسانی که چای سبز نمی نوشند به میزان 31 درصد خطر ابتلای آن ها به بیماری ها قلبی کمتر است(17،18،19،20)

این فواید بیشتر به دلیل وجود آنتی اکسیدان ها و ترکیبات گیاهی در چای سبز است که درچای ماچا با نسبت بیشتری وجود دارند.

نتیجه گیری:
کسانی که چای سبز می نوشند احتمال ابتلای آن ها به بیماری های قلبی در مقایسه با کسانی که چای نمی نوشند به میزان 31 درصد کمتر است.همین نسبت بایستی در چای ماچا وجود داشته باشد چه این که این چای به میزان بیشتری از این ترکیبات مفید را داراست.

ماچا برای کاهش وزن مفید است.

واژه چای سبز همواره با کلمه کاهش وزن همراه است. در واقع این ماده در بسیاری از برنامه های کاهش وزن به عنوان ماده مکمل استفاده می شود.

مطالعات بر روی انسان ها نشان می دهد که چای سبز قادر است تا میزان کالری سوخته شده توسط بدن را با افزایش سوخت وساز بدن افزایش دهد. همچنین این مطالعات نشان می دهد که چربی سوزی انتخابی با استفاده از این مکمل تا 17 درصد میزان چربی سوزی را افزایش می دهد. (21،22،23،24)

اگرچه در نظر داشته باشید که نوشیدن چای سبز تنها یک قسمت بسیار کوچک از برنامه کاهش وزن می باشد و همه مطالعات با تاثیر این ماده در کاهش وزن موافق نیستند.

یک مطالعه که اخیرا انجام گرفته است نشان می دهد که اثر کاهش وزن ناشی از استفاده از چای سبز آنقدر کوچک است که از نظر پزشکی مهم نیست.(25)

نتیجه گیری:
نوشیدن چای سبز ممکن است در کاهش وزن و سوزاندن چربی ها موثر باشد اگرچه مطالعات مختلف با یکدیگر در تضاد هستند و اثرات طولانی مدت استفاده از چای سبز ممکن است بسیار کوچک باشند.

نوشیدن ماچا ممکن است باعث ایجاد آرامش و افزایش هوشیاری شود.

علاوه بر این که چای سبز یک منبع غنی از آنتی اکسیدان هاست دارای آمینو اسید منحصر به فردی به نام ال تیانین می باشد.

در واقع چای سبز ماچا دارای میزان بسیار بیشتری از ال تیانین نسبت به چای های سبز دیگر می باشد.

در انسان ها ال تیانین امواجی مغزی موسوم به آلفا را افزایش می دهند. این امواج باعث آرامش ذهنی می شوند و ممکن است با اثرات استرس نیز مقابله نمایند.(26،27،28،29)

ال تیانین همچنین اثر کافئین در بدن را اصلاح می کند و بدون ایجاد حالت خواب آلودگی که اغلب با نوشیدن قهوه در افراد ایجاد می شود هوشیاری را افزایش می دهد. مطالعاتی که بر روی ماچا انجام شده است نشان می دهد که هیجان ناشی از مصرف ماچا نسبت به قهوه طولانی تر و ملایم تر است.(30)

ال تیانین همچنین میزان مواد شیمیایی که مسئول ایجاد حس خوب در مغز هستند را نیز افزایش می دهد که باعث می شود تا حس بهتری برای فرد ایجاد شود و حافظه و تمرکز فرد افزایش یابد.(31)

علاوه بر این مطالعات نشان می دهد که چای ماچای پودر شد ه عملکرد مغز را بهبود می بخشد و میزان کاهش توانایی شناختی را که با افزایش سن مربوط می باشد را در پیری کاهش می دهد.(32،33،34)

 

نتیجه گیری:
ماچا دارای ال تیانین و کافئین می باشد که این ترکیبات با یکدیگر میزان هوشیاری را بدون ایجاد حالت خواب آلودگی افزایش می دهد. ال تیانین همچنین می تواند میزان هوشیاری حافظه و تمرکز را افزایش دهد.

 آیا استفاده از چای ماچا اثرات سوئی دارد؟

هر چیزی در مواد غذایی اثرات مثبت و منفی دارد. ماچا نیز از این قاعده مستثنی نیست. به دلیل این که این ماده دارای ترکیبات غذایی مختلف است (ترکیبات غذایی خوب و بد) نوشیدن بیش از دو فنجان چای در روز توصیه نمی شود.

آلودگی ها

با مصرف پودر ماچا شما در واقع کل برگ چای به همراه تمام چیز هایی که در درون آن است را مصرف می کنید.

برگ های ماچا ممکن است آلودگی هایی از خاکی که درون آن رشد می کند به همراه داشته باشند که شامل فلزات سنگین، حشره کش ها و فلوراید می باشد.(35،36،37،38)

استفاده از ماچای ارگانیک باعث می شود تا کمتر در معرض خطرات ناشی از مواد شیمیایی باشید ولی با این وجود باز هم خاکی که این چای در آن رشد می کند ممکن است میزان مواد سمی زیادی در خود داشته باشد و این مواد به چای منتقل شده باشند.

تعداد زیاد ترکیبات گیاهی

در علم تغذیه بیشتر همیشه بهتر نیست.

چای ماچا نسبت به با کیفیت ترین چای های سبز سه برابر آنتی اکسیدان بیشتر دارد.

این بدان معنی است که دو فنجان از ماچا به میزان شش فنجان از چای های با کیفیت دیگر دارای ترکیبات گیاهی است.

در حالی که تحمل افراد متفاوت است ولی میزان بالای ترکیبات گیاهی که در ماچا یافت می شود باعث می شود تا حالت تهوع در فرد ایجاد شود و علایم مسمومیت کلیوی یا کبدی در فرد ظاهر شود.(39،40،41)

برخی از افراد علایم مسمومیت کبدی را تنها با مصرف 6 فنجان چای سبز معمولی به صورت روزانه و پس از چهار ماه از خود نشان داده اند که این میزان برابر با 2 فنجان چای ماچا در روز می شود.(42)

نتیجه گیری:
نوشیدن بیشتر از دو فنجان چای ماچا در روز توصیه نمی شود. این چای دارای میزان بسیار زیادی از ترکیبات گیاهی است و ممکن است دارای ناخالصی هایی باشد که از خاک یا محیط به چای منتقل شده اند.

چای ماچا نسبت به چای سبز معمولی سالم تر است.

ماچا نوعی قوی تر و سالم تر از چای سبز معمولی است. چای ماچا از همان گیاهی که چای سبز معمولی به دست می آید درست شده است ولی نحوه رشد و آماده سازی آن متفاوت است.

به دلیل این که برگ های این گیاه پودر می شوند شما با مصرف این چای کل برگ را در واقع مورد استفاده قرار می دهید.

به همین دلیل فواید چای ماچا بیشتر از چای سبز معمولی است.

 

منبع:

https://www.healthline.com/nutrition/matcha-green-tea

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *